Cobrar el pressupost

2-3 PRESUPUESTO FGR copy OK.indd

El pressupost és el document en el qual una empresa indica la quantitat de diners que s’estima que costarà al client un producte o servei. Es converteix en un contracte legal una vegada el client ho accepta dins del termini indicat en el mateix. Generalment s’utilitza quan el servei que es presta és personalitzat i per tant no se cenyeix específicament a una tarifa tancada de venda.

Puc cobrar per fer un pressupost?

Al Parlem de Reformes del mes de juny hem explicat l’important que és utilitzar el pressupost per generar CONFIANÇA.

En aquesta ocasió, donat que últimament molts de vosaltres ens esteu fent consultes al respecte, centrem la nostra atenció en si els pressupostos s’han que cobrar.

Sense factura no hi ha cobrament, però sense pressupost no hi ha factura, per la qual cosa has de començar a canviar la teva mentalitat (si no ho has fet ja) i considerar el càlcul del preu del teu treball com a part essencial del mateix.

Quant val el teu temps?

Pot ser que no t’hagis parat a calcular-ho, però saps quantes hores dediques a fer factures? Possiblement menys de les quals inverteixes a preparar pressupostos. Per això, quan et rebutgen un treball, et preguntes: “podria haver cobrat per fer el pressupost?”

La resposta és sí, però amb un matís.

Pots cobrar per un pressupost sempre que hagis informat prèviament (si és per escrit, millor) de tal condició i el client l’hagi acceptat.

Segons l’Article 251-3 de la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya (text consolidat) Obligacions comunes per a tot tipus de serveis:

  1. Els pressupostos no acceptats es poden cobrar si s’ha indicat així en la tarifa o el cartell de preus o si se n’ha informat expressament la persona consumidora. L’import no pot sobrepassar el que s’ha indicat o el corresponent al temps real emprat per a elaborar el pressupost.

Al Gremi et facilitem el cartell que pots tenir en lloc vissible del teu establiment. Clik Aquí per descarregar-ho.

Quant val un pressupost?

Establir una xifra és molt complicat i depèn de molts factors.

La clau està en calcular quant et costarà a tú com a empresari: despeses de desplaçament, hores de la persona que ho confecciona, paper, impressió, telèfon… per després tractar de recuperar-ho.

Per exemple, en el sector de reparació d’electrodomèstics, cobrar pel pressupost és una cosa habitual, tant que tenen establerta una espècie de regla de tres per la qual el preu del pressupost és:

  • El valor d’un quart d’hora de mà d’obra si es tracta de petits aparells d’ús domèstic.
  • El valor de mitja hora per a aparells de línia blanca (rentadores, frigorífics, rentavaixelles…).
  • El valor d’una hora si es tracta d’aparells de línia marró (televisors, vídeos…).
  • A això normalment afegeixen el desplaçament si n’hi hagués.

I ara ens preguntem, perquè en el nostre sector ho fem de manera gratuïta, invertint temps, personal i recursos només amb la legítima esperança d’obtenir la feina.

Pot-ser seria hora de començar a valorar el nostre temps.

Molts dels vostres pressupostos són un petit projecte, amb plànols, renders i preus super detallats.

I quan arriba el possible client, li regaleu. Si, així de fàcil.

Molts de vosaltres no només li mostreu tot el document, sinó que o bé li envieu per correu electrònic, o bé el possible client surt de la botiga amb el vostre projecte sota el braç.

El pressupost pot ser sense compromís, però ha de ser gratis?

Sabeu perfectament que cada obra mai és igual a una altra, i que cada pressupost és personalitzat, com un vestit a mida. Doncs donem-li tots el valor que té.

Només depén de vosaltres deixar enrera els temps de:

presupuestoparaponer

Pots, però ...

Ja hem vist que cobrar per un pressupost és legal, la qüestió és val la pena?

Pot succeir que un client es faci  enrere per haver de pagar per saber quant val el teu treball, però si per fer el càlcul has hagut de desplaçar-te, mereixes una compensació per això.

Una bona tàctica per mantenir satisfet al client és pactar una quantitat pel pressupost que es descomptarà de la factura final una vegada acabat el treball.

Molts pregunteu, per que no fem unes tarifes entre tots?

Quant als preus, en aquest país regeix l’economia de lliure mercat en la prestació de serveis, que comporta la lliure fixació de preus.

Des del Gremi fem trobades entre professionals, a on podreu comentar entre vosaltres criteris comuns que us beneficiaran a tots.

Et recomanem que estableixis una tarifa pel desplaçament i la visita per pendre mides, segons els teus costos i que la tinguis en lloc visible.

Informa sempre al client  que el pressupost i el projecte es poden cobrar i de quant li costarà.

Queda a la teva elecció cobrar-li finalment, si no resultes elegit.

Recorda que fins que el client no t’hagi triat per realitzar el treball, i accepti el pressupost, aquest és merament informatiu, mancat de validesa legal.

Estableix un període durant el qual els preus indicats siguin vàlids, per tenir un marge de maniobra si els preus dels teus proveïdors s’alteren amb el pas del temps.

Mai et conformis només amb un pressupost signat, adjunta sempre un contracte, és signe de confiança.

Els Agremiats disposeu dels documents de contracte que evitaran molts problemes futurs.

Utilitza’ls.

Esperem que us hagi fet pensar una mica aquest post. Des del Gremi anem fent periòdicament petits escrits sobre temes d’interès comú.